Home › Standpunten ›
Onderwijs en Wetenschap
Onderwijs
Onderwijs is van groot belang geweest voor Nederland. Het onderwijs heeft een rijke historie en een goede ontwikkeling doorgemaakt. De gehele Nederlandse samenleving heeft hiervan geprofiteerd en burgers hebben zich voortvarend kunnen ontwikkelen door onderwijs. Binnen het onderwijs is veel knowhow aanwezig om richting de toekomst verder te ontwikkelen. PDIB wil inzetten op een voorspoedige ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs, waarbij het niet altijd om nog meer geld moet gaan.
- Erkenning van de onschatbare waarde van het onderwijzend personeel
- Focus onderwijs op kennis, inzicht en baangarantie, voor elk onderwijsniveau
- Nederlands blijft de voertaal in het onderwijs
Wetenschap
Dankzij wetenschap worden steeds meer zaken duidelijker op veel terreinen. De kennis binnen de wetenschap stelt de samenleving in staat om steeds verder te ontwikkelen. Het is daarom van groot belang om de wetenschap, wetenschappers en wetenschappelijk onderwijs te koesteren op alle vlakken. In de moderne tijd is er een tendens om wetenschappers als experts, blind te geloven. Het gevolg daarvan zijn experts die zich met beleid gaan bemoeien. De kennis van een expert is waardevol, maar deze kennis is in de meeste gevallen zeer eenzijdig. Een expert weet per definitie heel veel over één onderwerp en heel weinig over andere onderwerpen. Het mandaat voor beleid in handen van experts leggen, is een gevaarlijke, ondemocratische ontwikkeling. Het mandaat van politiek beleid moet altijd blijven liggen bij gekozen politici.
- Wetenschappers en experts kunnen kennis en informatie verstrekken, alleen politici maken de afweging en de beleidsbeslissing
- Kennis van de wetenschap stimuleren
- Wetenschap blijven ontwikkelen
- Wetenschap staat niet boven de democratie
Bekijk andere standpunten ››
Hoe help jij mee?
Doneren
Draag financieel bij, bijvoorbeeld voor campagnes.
Lid worden
Des te meer leden, hoe sterker de partij.
Vrijwilliger worden
Er moet veel gebeuren, dus we zijn op zoek naar jou.